יום ראשון, 1 במאי 2016

מילות קישור - 10 דפי עבודה לתרגול בבית ובכיתה

בהתייחסות לנאמר קודם לכן
מילת הקישור + משפט
מילת הקישור + שם
משמעות
לפני כן,
קודם לכן
באותו זמן


אחרי כן
אחר כל
לאחר מכן
כל זמן שכך

עד אז
מאז
לפני ש

כש
כאשר
בזמן ש
אחרי ש


כל עוד
כל זמן ש
עד ש
מאז ש
לפני

בזמן
במשך

אחרי
כעבור
לאחר
כל הזמן ה

עד
מאז ה
זמן
בשל כך
משום כך
עקב כך
בעקבות זאת
לכן
על כן
שכן
כי
משום ש
מפני ש
מאחר ש
מכיוון ש
בגלל
בשל
עקב
בעקבות
לרגל
כתוצאה מ
סיבה
לשם כך
כדי + שם פועל
כדי ש + עתיד
לשם
בשביל
למען
מטרה, תכלית
למרות זאת
אף על פי כן
בכל זאת
אבל
אך / אולם
אף על פי ש
אף ש
אמנם … אבל
נכון ש… אך / אולם
למרות ש
למרות
על אף
ויתור והסתייגות
בניגוד לכך
לעומת זאת
אך, אבל, אולם
בעוד ש… (הרי)…
… ואילו…
בניגוד ל
לעומת (בהשוואה ל)
לעומת (בניגוד ל)
ניגוד
בדומה לכך
כשם ש… כך
כמו ש… כך
… כאילו…
כמו
בדומה ל
דמיון

לא… אלא
לא… אלא
ברירה/הוצאה

ו…
גם…
נוסף על כך

לא רק…
אלא גם…
ו…
גם…
לא רק…
אלא גם…
הוספה


אם
לו, אילו, אם
לולא, אילולא
אילמלא, אילו לא,
אם לא

בלי, ללא

לולא, אילולא, אילמלא
תנאי
ריאלי (קיים)
לא ריאלי (בטל) חיובי
לא ריאלי (בטל) שלילי

דף עבודה מס'  1



לפניכם זוגות משפטים. כל משפט יכול להוות יחידה בפני עצמה, אך משמעותם תהיה רחבה ומדויקת יותר, אם תהפכו אותם ליחידה אחת מורכבת בעזרת מילות הקישור.

א.     קראו את זוגות המשפטים הבאים.
ב.     קשרו כל זוג משפטים באמצעות מילת הקישור (היעזרו במאגר
   מילות הקישור הממוין למציאת המילה המתאימה).
ג.      כתבו מהו סוג הקשר שנוצר.


  1. בתחילת הניסוי החומר בער היטב.
     החומר נגמר ופסקה הבעירה.

סוג הקשר:
מילת הקישור:
----------------------------------------------------------------------




  1. גזים רבים לא ניתנים להבחנה בעזרת החושים.
    חמצן, חנקן, מימן, פחמן דו חמצני.

סוג הקשר:
מילת הקישור:
----------------------------------------------------------------------




  1. הגזים שייכים לקבוצת חומרים.
     ברובם חסרי צבע וריח, וקשה להרגיש בהם.

סוג הקשר:
מילת הקישור:
----------------------------------------------------------------------




  1. הרי האנדים הם רכסי הרים בדרום אמריקה.
     הם מפרידים בין הים ליבשת.

סוג הקשר:
מילת הקישור:
----------------------------------------------------------------------




  1. הקטע הרחב ביותר של מישור החוף הוא מישור החוף הדרומי.
     מישור חוף הגליל הוא הצר ביותר.

סוג הקשר:
מילת הקישור:
----------------------------------------------------------------------




  1. ריח האוכל החם מגיע מהמטבח לכל פינות הבית.
    אדי האוכל והאוויר מתערבבים זה עם זה.
       
סוג הקשר:
מילת הקישור:
----------------------------------------------------------------------




  1. בכינוס של מדעני החלל, שנערך בטכניון, הוגש כיבוד קל.
     נאמרו דברי ברכה למדענים.

סוג הקשר: 
מילות הקישור:
----------------------------------------------------------------------



דף עבודה מס. 2

§    קראו את שני המשפטים הבאים.
§    שבצו בכל פעם מילת קישור שונה.
§    עליכם לשבץ את מילות הקישור בארבעה אופנים  תוך שימוש בארבעת מילות הקשור:   אף-על-פי ש, כאשר,  ו,  אבל.

§    רשמו את סוג הקשר שיוצרת כל אחת ממילות הקישור.

1.  תלמידי עמל יצאו לטיול השנתי.
     היו תנאי שרב קשים בנגב.

1_____________________________________________________2.____________________________________________________3.____________________________________________________4.____________________________________________________

 

 

איזו מילת קישור אינה יוצרת קשר הגיוני בין שני המשפטים?

 

 

 

 

 

דף עבודה מס' 3



הוסיפו את מילת הקישור המתאימה במשפטים הבאים:

§    _________שהשתדלתי מאוד, לא הצלחתי להגיע בזמן.
§    התכוננתי שלושה ימים לבחינה,  ________שלא אצטרך לדחוס הכול לרגע האחרון.
§    אנשים מטפחים את הופעתם החיצונית, ______הם רוצים להיראות תמיד במיטבם.
§    ביום המשפחה ניגבתי את האבק בכל הדירה, ______רחצתי כלים______ קניתי פרחים.
§    אזרחים יושבים לבטח בבתיהם, ________החיילים  המגינים על הגבולות.
§    הוא עצם את עיניו בחזרה, ______ לא הצליח לסלק את המראה העצוב מעיניו.
§    _________רוצים לצאת לטייל בגשם סוחף,  צריך להצטייד במגפיים במטרייה.
§    _________שרציתי מאד לסיים את הבחינה , לא נותר לי זמן לענות על השאלה האחרונה.
§    מי שמתנהג בנימוס להוריו, ________יתנהג בנימוס גם למוריו.
§    הצטננתי ______ שכחתי ללבוש מעיל , _______אני מרותק למיטתי.
§    _________נקרע החבל, הוא נפל ארצה, _____לא איבד את עשתונותיו.
§    _________מזג האוויר הקשה בוטלו כל הטיסות , _________נאלץ הנשיא לנסוע בתנאים קשים.
§    למדנו את ספר יונה ______ספר עמוס.
§    שניות ספורות______ שנבקעה האונייה, כיסו המים את הסיפון.
§    ישראלים רבים "מכורים" למהדורות החדשות באמצעי התקשורת _______  החשש מפיגועים.
§    קיים עומס רב על קווי החשמל בשעות השיא, ______מתרחשות לעיתים הפסקות חשמל.
§    הנואם האריך מאוד בדבריו,  ______ נרדמו חלק מהנוכחים.
§    _________הייתי זוכה בפיס, הייתי עורך טיול סביב העולם.
§    אני מתעמל כל יום _____לשמור על כושר גופני.
§    ________הישגיו הגבוהים בלימודים הוא זכה במלגה למימון שכר הלימוד שלו.
§    התחלתי להשתתף בחוג לקראטה _________שנתיים.
§    נענשנו _________שנעדרנו מבית הספר ללא סיבה מוצדקת.
§    הצלחנו במשימה, _________שהזדרזנו לבצעה ______הקשיים שעמדו בדרכנו.
§    _________שמבצע זה מסובך, העלות לא הייתה כה גבוהה.
§    _________שיצאנו למבצע ביררנו את מיקומם המדויק של מתנגדינו.
§    _________שחזרנו מהמבצע הפקנו לקחים חשובים לעתיד.
§    סוללת מנוע המיזוג בחללית התקלקלה, ו___________נהרסו במהלך הטיסה חומרים רגישים לחום אשר נשאנו עמנו בתיבות הציוד.
§    _________הנחיתה שמענו פיצוץ כה עז ומהמם.


דף עבודה מס. 4

ציינו את תפקידם של הקשרים המודגשים
(השתמשו בטבלת מילות הקישור)

§    אף על פי  שה"טיטניק" נחשבה לאונייה הבטוחה ביותר בהשוואה לאוניות נוסעים אחרות, היא שקעה במצולות עקב שורה של מחדלים.

§    לאחר שהפורטוגלים גילו את מערב אפריקה במאה ה-15 , הם הביאו משם  ראשוני העבדים כדי למכרם במטעים שביבשת אמריקה.

§    האירופים נזקקו לתבלינים שהובאו מאסיה, מפני שהם שימשו אמצעי יעיל לשימור הבשר.

§   אם אשכחך ירושלים תישכח ימיני.

§    לאחרונה גברה המודעות בצבא לשמירה על כללי הזהירות כדי למנוע אסונות הנגרמים מרשלנות, למרות זאת עדיין מתרחשות , לצערנו, תקלות .

§    מה אתה מעדיף כדורגל או כדורסל?

§    המים ירדו,  ולכן נח שלח את היונה לבדוק אותם.

§    אנשים היו קופים פרחי בר, וכתוצאה מכך נשקפה סכנת הכחדה לפרחים.

§    על אף דבריו הקשים ידענו שכוונתו הייתה טובה, ולכן נענינו לבקשתו.

§    למרות השרב הכבד נמשכה התחרות כמתוכנן.

§    בדורות הקודמים לא נשמר האיזון בטבע, למרות זאת בתקופה האחרונה גברה המודעות לנושא זה.

§    החשוד זוכה במשפט הודות לעדות החשובה.

§    חברי הקבוצה התאמצו לזכות בתחרות, אך נכשלו בשל חוסר ניסיונם.

דף עבודה מס' 5



הקיפו בעיגול את מילת הקישור הנרדפת (המקבילה), למילת הקישור שבעמודה הראשונה בצד ימין.







אכן
אמנם כן          ;      אבל          ;        אם  לא 
אפוא
גם אם            ;    אם  לא          ;         אבל 
אפס
אך                ;     אלא             ;      אפוא 
אפילו
אם לא            ;    גם אם           ;       אשר
אלמלא
לו                  ;    כאשר           ;    אף-על – פי-כן
על אף
אך אם            ;  אך ורק           ;      למרות ש-
אלא אם כן
רק בתנאי ש-   ;  בשעה ש-        ;     מפני ש-
האומנם
במקום ש-        ;  כלום באמת    ;    אפוא
אלא
כי אם              ;         עוד         ;       מה ש-
אולם
אבל                 ;         אלא       ;     אם לא


דף עבודה מס' 6


בקטע שלפניכם חסרות מילות קישור.
בחרו את מילות הקישור המתאימות מבין 4 האפשרויות המוצעות.


1. שינויים רבים חלו באינטרנט.................................פיתוחים שנעשו בכל רחבי העולם.
           בגלל, משום ש, בעקבות זאת, אבל

2.    ........................... שינויים אלה מצליחים אנשים רבים לנצל את שירותי

  האינטרנט לשפר את איכות החיים שלהם.

         לכן, אבל, למרות, בזכות,  מפני ש, אבל, כדי, למרות


3.   אנשים רבים עורכים את כל הקניות שלהם באמצעות האינטרנט, .......................  
  הם חוסכים זמן יקר,    שאותו הם מנצלים לפעילויות אחרות המעניינות אותם.                                                                          
        מפני ש, ולכן, לעומת זאת, בכל זאת


4.  לאינטרנט יש יתרון חשוב נוסף ......................  באמצעות השימוש בו יכולים אנשים
 ממקומות שונים  בעולם ליצור קשר ביניהם.
                             
       לכן, למרות זאת, אבל, משום ש

5.  כמו כן מסתבר, כי סביבת העבודה בעולם משתנית בזכות האינטרנט: אנשי מקצוע
עובדים בביתם ומעבירים מידע זה לזה באמצעות האינטרנט.
..........................עובדה זו הולך וגדל מספר המשרדים הביתיים.                
       בשל, למרות, אבל, כי


6.  .................. יש הפרשי שעות בין מקומות שונים בעולם, קשה ליצור קשר מיידי עם   
 כולם.
      כך, אבל, משום ש, כמו כן

7.  ..............................בזכות השימוש באינטרנט נוצר קשר יעיל ....................
הפרשי השעות.                                                                               

     כי ,  למרות,  למרות זאת,  כדי


דף עבודה מס' 7

 

לפניכם 2 קטעים. קראו אותם וקבעו מיהו הקטע הברור מבין השניים.


1.                העורבים בטבע הם בדרך כלל אפורים או שחורים. עורב לבן הוא יוצא דופן, לפעמים רואים בלהקת עורבים גם עורב לבן. בזמן האחרון ראו עובדי "בי"ס שדה" באכזיב שני עורבים לבנים בלהקה של עורבים אפורים. חושבים שהעורב הלבן הוא כנראה לבקן , שהרי צבעו לבן באופן מיוחד. ללבקן חסר פיגמנט הצבע, החומר שמעניק צבע לעור.  בין העורבים לבין עצמם יש יחסים יפים וטובים במיוחד.  הם מקבלים יפה את העורבים השונים מהם. אין הם מציקים להם ואינם מתגרים בהם, כפי שקורה בלהקות אחרות של בעלי חיים.

2.                העורבים בטבע הם בדרך כלל אפורים או שחורים. עורב לבן הוא יוצא דופן, אבל לפעמים רואים גם אותו בלהקה. בזמן האחרון ראו עובדי בי"ס שדה באכזיב,  שני עורבים לבנים בלהקה של עורבים אפורים. חושבים שהעורב הלבן הוא כנראה לבקן , כלומר הוא כולו לבן, כיוון שחסר לו פיגמנט הצבע, דהיינו החומר שמעניק צבע לעור. בין העורבים לבין עצמם יש יחסים יפים וטובים במיוחד. הם אף מקבלים יפה את העורבים השונים מהם. אין הם מציקים להם ואינם מתגרים בהם, כפי שקורה בלהקות אחרות של בעלי חיים.

הסבירו, מיהו הקטע הברור יותר?__________________

ערכו רשימה של כל ביטויי הקישור המופיעים בקטע השני. ______________________________________________________________________________________________________________________





דף עבודה מס'  8


המטרה:   בנית קשרים לוגיים במשפט


לפניכם 4 משפטים. לכל משפט יש מספר פירושים. רק אחד מהם נכון. סמנו V ליד המשפט הנכון. 


1. לפני שקונים בגד, חשוב לבדוק אם הוא נחוץ לנו.

א. קונים בגד, ואז חושבים אם הוא נחוץ לנו.
ב. חושבים אם בגד נחוץ לנו, ואז קונים אותו.
ג. חושבים וקונים בגד שנחוץ לנו.
ד. קונים וחושבים על בגד שנחוץ לנו.

2. הריהוט בבית הספר אינו מתאים לתלמידים, ולכן קשה להם להתרכז
    בשיעורים.
א.      קשה לתלמידים להתרכז בשיעורים, כי הריהוט בבית הספר אינו
     מתאים.
ב.  הריהוט בבית הספר אינו מתאים, כי קשה לתלמידים להתרכז  
    בשיעורים.
ג. הריהוט בבית הספר אינו מתאים לתלמידים מרוכזים.
ד. הריכוז של התלמידים אינו מתאים לריהוט בבית הספר.

3. האוכלוסייה בעולם גדלה מאוד בזכות התפתחות הטכנולוגיה.

א. הטכנולוגיה גרמה לגידול האוכלוסייה בעולם.
ב.      האוכלוסייה בעולם גרמה להתפתחות הטכנולוגיה.
ג.       בגלל התפתחות האוכלוסייה יש טכנולוגיה בעולם.
ד.      האוכלוסייה התפתחה, והטכנולוגיה התפתחה.

4. בניגוד לדברי חברתי, כל התלמידים הופיעו הבוקר לשיעור.

א.      התלמידים הופיעו לשיעור, אך החברה שלי לא הופיעה.
ב.      החברה שלי הופיעה וגם התלמידים הופיעו הבוקר לשיעור.
ג.       החברים של החברה שלי הופיעו הבוקר לשיעור.
ד.      חברתי אמרה שהתלמידים לא הופיעו לשיעור, אך הם כן הופיעו לשיעור.



דף עבודה מס' 9

המשימה: הוספת קשר לוגי מתאים

1.     לפניכם 3 מילות המביעות סיבה: מפני ש, לכן, בשל  הוסיפו אותן ל- 3 המשפטים
    הבאים בהתאם.
א.     האוכלוסייה בעולם גדלה מאוד……………..  התפתחות הטכנולוגיה.
ב.     הטכנולוגיה התפתחה, …………………..האוכלוסייה בעולם גדלה.
ג.       האוכלוסייה בעולם התפתחה ………… הטכנולוגיה התפתחה.

2. לפניכם 2 מילות זמן : כאשר, ואז.
    שבצו אותן במשפטים הבאים בהתאם.
א.     יצאנו לטיול, …………. גילינו ששכחנו את המפות.
ב.     …….. יצאנו לטיול, גילנו ששכחנו את המפות.
ג.       ניתחנו את כל המשפטים,………… הבנו את ההבדל ביניהם.

3. לפניכם 2 מילות ניגוד: לעומת, בעוד ש.
שבצו אותן במשפטים הבאים בהתאם:
א.     אני הצלחתי במבחן .. חבריי.
ב.     אני התכוננתי לבחינה זמן רב ………… תלמידים אחרים הקדישו לדבר זמן מועט בלבד.
ג.       ספרי הלימוד השנה הוזלו ……… השנה שעברה.

4. לפניכם מילות המביעות תכלית/מטרה: בשביל, כדי ש, כדי
    שבצו אותן במשפטים הבאים בהתאם:
א.     אספנו כסף …………… נוכל כולנו לצאת לטיול לחו"ל.
ב.     אספנו כסף …………ילדים חולים.
ג.       ביקשתי מהמורה להסביר לי את החומר………..אצליח בבחינה.
ד.      ביקשתי מהוריי לתת לי כסף…….. לרכוש ספר לימוד חדש.

5. לפניכם מילות ויתור: למרות, על אף, אף על פי ש.
שבצו אותן במשפטים הבאים בהתאם:
א.     …………… הגשם החזק שירד הבוקר, יצאנו לטיול.
ב.     ………………. שירד גשם חזק הבוקר, החליטו המורים שנצא לטיול.
ג.       ………….. הקושי לבצע את המשימה הזאת הצלחנו מאוד.



דף עבודה מס' 10


הסבר

 

"טלוויזיה היא מכשיר חינוכי ביותר. בכל פעם שמישהו מדליק אותה,

אני הולך לחדר אחר לקרוא ספר טוב." 

  (גראצ'ו מרקס)



  1. איזו מבין מילות הקישור הבאות מבטאת את הקשר שבין שני המשפטים שבמסגרת?
א. לפני ש    ב. אבל   ג. משום ש    ד. למרות ש
 
  1. "בכל פעם שמישהו מדליק את הטלוויזיה , אני הולך לחדר אחר לקרוא ספר טוב."   
בחרו מבין ארבעת המשפטים להלן את זה המסביר בצורה הנכונה ביותר את המשפט שלעיל:

א.      אני הולך לחדר אחר לקרוא ספר טוב, מפני שמישהו מדליק את הטלוויזיה.
ב.      מישהו מדליק את הטלוויזיה, ואז אני הולך לחדר אחר לקרוא ספר טוב.
ג.       כשאני הולך לקרוא ספר טוב בחדר אחר, מישהו מדליק טלוויזיה.
ד.      בכל פעם מישהו מדליק טלוויזיה, אבל אני הולך לחדר אחר לקרוא ספר טוב.

  1. הוסיפו את מילת הקישור המתאימה:
"אני הולך לחדר אחר__________ לקרוא ספר טוב."   
  כדי, אבל, כי, למרות

4. הוסיפו לשני המשפטים הבאים את הפעלים הדרושים:
א.      אתמול כשהבנות שלי............. טלוויזיה , אני............. לחדר אחר לקרוא ספר טוב.
ב.      אם הבנות שלי........... טלוויזיה מחר, אני ..............לחדר שלי לקרוא ספר טוב.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה